piątek, 29 marca, 2024
32 220 35 21biuro@omegasoft.pl
spot_img
Strona głównaOmegopediaDobre radyCo zrobić, jeśli ktoś włamał się do Twojej skrzynki e-mail?

Co zrobić, jeśli ktoś włamał się do Twojej skrzynki e-mail?

Przechowujesz na koncie e-mail wiele cennych informacji i boisz się o ich bezpieczeństwo? Słusznie – e-maile zhakowane przez cyberprzestępców to kopalnia danych osobowych i szansa na dostęp do innych serwisów. Biorąc pod uwagę, że z Twoim e-mailem łączy się wiele innych kont (np. bankowych, na portalach takich jak ePUAP czy PUE ZUS, a także w social mediach i w sklepach online), ich odzyskiwanie po włamaniu okazuje się zwykle bardzo czasochłonne, a nawet wiąże się ze stratami finansowymi.

Jeśli podejrzewasz, że ktoś włamał się na Twoją skrzynkę pocztową, musisz działać szybko i ostrożnie. Tylko w ten sposób zminimalizujesz powstałe szkody, unikniesz kradzieży tożsamości i ochronisz siebie i bliskich.

Powszechność używania poczty e-mail w połączeniu z ciągłym wzrostem ilości kont sprawia, że są one kuszącym celem dla hakerów. Według raportu Radicati 2019 Email Statistics Report, do 2023 r. liczba użytkowników poczty e-mail na całym świecie osiągnie prawie 4,3 miliarda. Co więcej, raport przewiduje, że użytkownicy będą wspólnie wysyłać i otrzymywać 347 miliardów wiadomości dziennie. Dla porównania, w 2019 roku liczba ta wynosiła 293 miliardy. Poczta e-mail daje więc cyberprzestępcom ogromne pole manewru.

Jak sprawdzić, czy ktoś włamał się na Twoją skrzynkę pocztową? Co zrobić, gdy konto e-mail zostanie zaatakowane? Jak chronić się przed włamaniami? Czytaj dalej i dowiedz się, jak zadbać o bezpieczeństwo swojego e-maila!

Jak sprawdzić czy Twój e-mail został zhakowany?

Podobnie jak w przypadku złośliwego oprogramowania, hakerzy niechętnie demonstrują swoją obecność na koncie e-mail. Twoja niewiedza działa na ich korzyść – im dłużej nie zauważysz ich działania, tym dłużej mogą bez przeszkód wykorzystywać Twoje konto do własnych celów.  Zdarza się jednak, je jesteś w stanie dostrzec oznaki ataku. Oto najczęstsze symptomy włamania na konto e-mail:

  • Nie możesz zalogować się na swoje konto e-mail

Wpisujesz hasło i dostajesz informację, że jest nieprawidłowe, choć nie zmieniałeś nic w ostatnim czasie? Jeśli hasło przestało działać, istnieje duże prawdopodobieństwo, że ktoś przejął Twoje konto.

Po włamaniu na e-mail haker ma praktycznie wolną rękę – może zmienić Twoje hasło i inne dane uwierzytelniające, aby zablokować Ci dostęp do własnego konta. Może także uzyskać dostęp do haseł na innych stronach, powiązanych z Twoim adresem e-mail. Wiele osób dla wygody zapisuje na swoim koncie listę haseł do różnych portali. Gdy haker znajdzie taki plik, może dzięki niemu uzyskać ogromne korzyści.

  • Folder wysłanych wiadomości wygląda dziwnie

Jeśli w folderze wysłanych wiadomości znajdziesz dziwne maile, których nie wysłałeś, istnieje duże prawdopodobieństwo, że to dzieło hakera. Twój niepokój powinno wzbudzić również całkowite wyczyszczenie tego folderu, jeśli Ty nie usuwałeś wysłanych wiadomości.

  • Twoi znajomi otrzymują wiadomości, które nie zostały wysłane przez Ciebie

Znajomy pyta o dziwną wiadomość otrzymaną od Ciebie? Nie bagatelizuj tego ostrzeżenia – to sygnał, że ktoś ma dostęp do Twojego konta i używa go do swoich celów.

Hakerzy próbują w ten sposób wykorzystać zaufanie innych i wysyłają wiadomości z fałszywymi linkami lub złośliwym oprogramowaniem ukrytym w załączniku licząc, że odbiorca uzna je za pochodzące od Ciebie i kliknie w nie.

Podobna procedura może dotyczyć Twoich profili w mediach społecznościowych. Jeśli na Twoich kontach na Facebooku, Instagramie czy Twitterze pojawiają się posty, których nie publikowałeś, haker mógł uzyskać dostęp zarówno do Twojej poczty e-mail, jak i kont w mediach społecznościowych.

Pamiętaj, że Twoje konto e-mail może działać jak brama do innych kont. Wystarczy, że cyberprzestępca kliknie „zapomniałem hasła” podczas logowania, a otrzyma nowe hasło lub link do zmienienia go bezpośrednio na Twoją skrzynkę e-mail, którą już kontroluje.

  • Dostajesz żądanie okupu

Mowa o ransomware, które może dostać się do Twojego systemu za pośrednictwem wiadomości e-mail, gdy klikniesz zainfekowany załącznik. Oszuści, którzy je stworzyli, żądają opłaty za odzyskanie danych i dostępu do kont.

Nie ma jednak co liczyć na uczciwość przestępców – nawet jeśli zapłacisz okup, prawdopodobieństwo odzyskania danych jest znikome. Dużo lepszym sposobem będzie poszukanie programu deszyfrującego dane i skontaktowanie się z dostawcą poczty elektronicznej, który pomoże Ci odzyskać Twoje konto.

Ransomware to groźne oprogramowanie szantażujące. Nazwa to połączenie dwóch słów – „ransom”, czyli okup oraz „ware” – pochodzące od słowa „software”, czyli oprogramowanie.
  • Komputer pracuje niestabilnie

Gdy klikniesz w fałszywy link lub zainfekowany załącznik, w pierwszej chwili możesz nie zauważyć niczego niepokojącego. Gdy jednak szkodnik zacznie działać, Twój komputer zacznie robić Ci psikusy – wolno działać, zamykać programy lub okno przeglądarki, sam się wyłączać…

Objawów może być wiele, ale jedno jest pewne – gdy Twój komputer jest zainfekowany, możesz się czuć, jakbyś był obserwowany – bo tak jest w rzeczywistości. Jedyny sposób na odzyskanie spokoju to usunięcie wirusa z komputera.

A co, jeśli nie zauważysz włamania na konto? Przeoczenie problemu może Cię dużo kosztować. Jeśli nic nie wiesz o naruszeniu danych, nie masz szans na ochronę przed jego skutkami. Warto więc regularnie sprawdzać, czy nie doszło do włamania na konto.

W tym celu użyj bezpłatnego narzędzia online –  F-Secure Identity Theft Checker. Wystarczy, że wpiszesz swój adres e-mail, a otrzymasz na skrzynkę raport z listą związanych z nim naruszeń i informacją, jakie dane wyciekły. Narzędzie jest w 100% bezpieczne – nie zapisuje nigdzie Twoich informacji i nie wyświetla danych o naruszeniach w witrynie, ale wysyła je w formie raportu.

Pamiętaj, że opcję ochrony skrzynki mailowej oferują też niektóre profesjonalne programy antywirusowe. Weź to pod uwagę, wybierając antywirusa dla swoich urządzeń.

Twój e-mail może zawierać wiele informacji o Twoim koncie bankowym, kartach kredytowych i innych kontach finansowych. Przejęcie go przez hakera narazi Ciebie i Twoje kontakty na ryzyko kradzieży tożsamości i konta bankowego lub oszustwa związanego z kartą kredytową. Jeśli uważasz, że Twój e-mail został zhakowany, podejmij szybkie działania, aby zminimalizować szkody.

Co zrobić, gdy haker włamał się na konto e-mail?

Proces odzyskiwania kontroli nad kontem pocztowym, które zostało przejęte przez hakerów może być bardzo żmudny. Nie bagatelizuj jednak sprawy – przejęcie konta to nie tylko wysyłanie tony spamu z Twojej poczty, ale też ryzyko kradzieży tożsamości, wyłudzeń finansowych i innych kłopotów. Oto, co powinieneś zrobić w przypadku włamania:

  1. Uruchom program antywirusowy

Pierwszą rzeczą, jaką powinieneś zrobić, jeśli Twoje konto zostało zhakowane, jest uruchomienie kompleksowego skanowania antywirusowego. Im szybciej uruchomisz antywirusa, tym lepiej – zadbaj jednak, aby nie było to tzw “szybkie skanowanie”, ale skanowanie głębokie. Tylko ono zidentyfikuje i wyeliminuje wszystkie formy złośliwego oprogramowania, które mogły dostać się na Twój komputer poprzez konto e-mail – w tym trojany, spyware i keyloggery, które mogą śledzić naciśnięcia klawiszy i w ten sposób wykradać twoje dane uwierzytelniające.

Nie bez znaczenia jest również, jakiego programu antywirusowego użyjesz. Postaw na liderów branży, jak Bitdefender, Norton, ESET, Panda, Kaspersky, McAfee lub AVG.  Wybierając ich masz gwarancję, że ochronisz się nawet przed najnowszymi zagrożeniami.

  1. Zmień hasła

Gdy komputer jest już wolny od złośliwego oprogramowania, czas zmienić hasło. Jeśli utraciłeś dostęp do swojego konta, być może będziesz musiał skontaktować się bezpośrednio z dostawcą poczty e-mail, udowodnić kim jesteś i poprosić o zresetowanie hasła.

Wybierz nowe hasło, które znacznie różni się od starego i upewnij się, że nie zawiera ciągów powtarzających się znaków ani cyfr. Unikaj haseł, które mają oczywiste powiązania z Twoim imieniem, datą urodzin lub podobnymi danymi osobowymi. Hakerzy mogą łatwo znaleźć te informacje i wykorzystać je w pierwszych próbach uzyskania dostępu do Twojego konta.

Nigdy nie używaj tego samego hasła na kilku portalach. Jeśli tworzenie i zapamiętywanie dużej ilości silnych, unikalnych haseł jest dla Ciebie problemem, użyj menedżera haseł. Tę przydatną funkcję dostaniesz w pakiecie z dobrymi programami antywirusowymi. Menedżer haseł pomoże Ci stworzyć odpowiednio złożone hasła, a także zapamięta je w zaszyfrowanej bazie.

  1. Zabezpiecz inne usługi online

Większość Twoich kont jest połączona z adresem e-mail. Chodzi tu nie tylko o media społecznościowe, ale też konta oparte na płatnościach, jak np. Amazon lub Netflix.

Gdy zarejestrujesz włamanie na konto pocztowe, pamiętaj, aby aby zaktualizować każde ze swoich haseł, aby hakerzy nie włamali się również na te konta. Cyberprzestępcy mogą łatwo dostać się na nie, używając e-maila, aby otrzymać nowe hasło lub link do zrestartowania go. Aby zapewnić bezpieczeństwo innych kont, warto całkowicie zmienić powiązany z nimi adres e-mail na inny, wolny od naruszeń.

  1. Powiadom swoich znajomych

Gdy zastanawiasz się, jak się ratować po włamaniu na konto e-mail, nie zapomnij o osobach z Twojej listy kontaktów. Ich również musisz chronić. Powiadom więc znajomych, rodzinę i wszystkich innych z listy kontaktowej o włamaniu.

W okresie, w którym hakerzy mieli kontrolę nad Twoim kontem, do Twoich znajomych mogły trafić dziesiątki, a nawet setki wiadomości e-mail zawierających złośliwe oprogramowanie lub linki z próbą wyłudzenia danych.

Powinieneś powiadomić swoich znajomych również na innych serwisach. E-mail to tylko jedna z dróg, którą atakujący wybierają, by wysyłać fałszywe wiadomości. Jeśli np. naruszyli również Twoje konto w social mediach lub aplikację do wysyłania wiadomości (np. WhatsApp), do każdego z Twoich znajomych mogą zostać wysłane fałszywe wiadomości.

Powiadomienie znajomych o włamaniu nie tylko ostrzeże ich przed otwieraniem niebezpiecznych wiadomości pochodzących rzekomo od Ciebie, ale też pozwoli im podjąć kroki w celu upewnienia się, czy ich urządzenia są czyste i nienaruszone.

  1. Zmień pytania zabezpieczające

Chociaż Twoje hasło to najprawdopodobniejsza droga ataku, możliwe jest również, że hakerzy włamali się na Twoje konto po udzieleniu odpowiedzi na pytanie zabezpieczające.

Ustawiając to zabezpieczenie, upewnij się, że pytanie nie jest oczywiste i że nie da się odkryć odpowiedzi na nie za pośrednictwem mediów społecznościowych lub innych publicznych źródeł. Pytanie o datę urodzenia czy imię żony to raczej kiepski pomysł.

Badania pokazują, że świadomość użytkowników w tym aspekcie nadal jest niewielka. Ostatnie badania Google pokazały, że większość użytkowników wybiera tę samą odpowiedź na typowe pytania bezpieczeństwa. Przykładowo, prawie 20% amerykanów na pytanie “Jakie jest Twoje ulubione danie?” odpowiedziało “pizza”. Pytania tego typu dają więc hakerom spore pole do manewru.

  1. Zgłoś włamanie

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, skontaktuj się z dostawcą poczty e-mail i zgłoś włamanie. To ważne, nawet jeśli nie utraciłeś dostępu do konta. Zgłoszenie ataku pozwala dostawcom śledzić oszustów, dzięki czemu chronisz siebie i innych przed przyszłymi zagrożeniami i pomagasz dostawcy w poprawie polityki bezpieczeństwa.

Ponadto, dostawca poczty e-mail może być w stanie podać szczegóły dotyczące pochodzenia lub charakteru ataku. Może się okazać, że naruszenie jest większe i wpływa na inne usługi, z których korzystasz.

  1. Skontaktuj się z bankiem

Hakerzy nie tylko chcą mieć dostęp do Twojego konta, aby móc wysyłać znajomym zawstydzające wiadomości — szukają sposobów na wyłudzenie pieniędzy lub popełnianie oszustw związanych z kartą kredytową. Przykładowo, często atakują firmy, które regularnie przesyłają środki przelewem bankowym. Gdy konto e-mail zostanie naruszone, próbują wysyłać własne nieautoryzowane przelewy.

Twoje konto e-mail może być powiązane z innymi serwisami realizującymi płatności i za ich pośrednictwem haker może uzyskać dane karty. Inna opcja to e-mail phishingowy – przestępca wysyła wiadomość z prośbą o zalogowanie się na konto np. w celu pobrania aktualizacji, posyłając fałszywy link do logowania. Jeśli wpiszesz login i hasło na takiej stronie, trafią one w ręce hakera.

Podsumowując, jeśli doszło do naruszenia Twojego konta pocztowego, skontaktuj się z bankiem i poinformuj go o zaistniałej sytuacji. Dzięki temu zmniejszysz ryzyko utraty środków z konta, a także unikniesz kradzieży Twojej tożsamości, którą oszust może próbować wykorzystać np. w celu wzięcia kredytu.

  1. Utwórz nowe konto e-mail

Czasem to jedyna droga, aby zapewnić sobie spokój. Zdarza się, że nawet po zmianie haseł i pytań zabezpieczających hakerzy ponownie włamują się na raz zdobyte konto. Możliwe, że Twój dostawca usługi nie podejmuje kroków w celu zwiększenia bezpieczeństwa swoich użytkowników. W takiej sytuacji zmiana poczty to najlepszy sposób.

Poszukaj usługi, która oferuje domyślne szyfrowanie wiadomości e-mail. To pomaga ukryć prywatne wiadomości w przypadku naruszenia serwerów dostawcy – hakerzy nie mogą ich odczytać bez odpowiedniego klucza bezpieczeństwa.

Wybierając nowego dostawcę, weź również pod uwagę, jak oceniana jest jego obsługa klienta. W przypadku problemów dostawca powinien szybko reagować i współpracować z Tobą, aby rozwiązać zaistniałą sytuację.

Jak chronić się przed włamaniami na pocztę elektroniczną?

Warto zastosować kilka prostych środków, aby zmniejszyć prawdopodobieństwo, że Twoje konto zostanie zhakowane. Oto one:

  1. Zainstaluj dobry program antywirusowy i regularnie skanuj system w poszukiwaniu złośliwego oprogramowania.
  1. Używaj uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA), które stanowi dodatkową warstwę zabezpieczenia dla Twojego konta.
  1. W miarę możliwości używaj menedżera haseł, aby zmienić wszystkie twoje hasła na silne i unikalne.
  1. Nie klikaj w linki i załączniki w wiadomościach e-mail, SMS-ach i innych komunikatorach dopóki nie upewnisz się, że są bezpieczne. Mogą zawierać złośliwe oprogramowanie lub zachęcać do podania danych na fałszywych stronach.
  1. Korzystaj z usługi VPN (Wirtualnej sieci Prywatnej) na komputerze i telefonie – to doskonała metoda na zapewnienie sobie prywatności w sieci, również przy korzystaniu z nowych sieci WiFi.
  1. Unikaj korzystania z komputerów publicznych oraz otwartego WiFi. Mogą być słabo zabezpieczone, a nawet zakażone złośliwym oprogramowaniem.
  1. Zabezpiecz silnym hasłem swój router i WiFi, aby uniknąć włamania do sieci domowej lub firmowej.
  1. Aktualizuj system operacyjny, przeglądarkę i wszystkie aplikacje zainstalowane na Twoim smartfonie i komputerze – tylko wtedy masz pewność, że nie posiadają żadnych luk, które mogliby wykorzystać hakerzy.
  1. Ustaw limity na swoim koncie bankowym – to ograniczy straty, jeśli ktoś włamie się na Twoje konto.
  1. Poucz wszystkich członków rodziny – zapoznaj ich z podstawowymi zasadami bezpieczeństwa w sieci, powiedz, czego w żadnym wypadku nie wolno robić, aby uniknąć utraty danych i włamania na konta. Pamiętaj, że najsłabszym ogniwem są zwykle dzieci i osoby starsze, które nie posiadają odpowiedniej wiedzy i łatwo dają się oszukać.

Chociaż poczta e-mail może stanowić potencjalne zagrożenie bezpieczeństwa, świadomość i gotowość pozwalają zwykle udaremnić próby włamania i wykradzenia prywatnych informacji. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo online, nie zapomnij o oprogramowaniu antywirusowym, które uchroni Twój system przed potencjalnymi naruszeniami. Programy działające w czasie rzeczywistym wykrywają i eliminują zagrożenia, zanim zdążą dostać się na Twój sprzęt – np. przez skrzynkę e-mail.

PODOBNE ARTYKUŁY

Popularne artykuły

Recent Comments

komputerowiec z sacza on KTO CHCE NADGRYŹĆ JABŁKO?