32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl


Antyspam to przydatne narzędzie, które – jak sama nazwa wskazuje – służy do walki ze spamem. Nie każdy jednak wie, na czym dokładnie polega jego działanie.

Aby zrozumieć, czym jest antyspam, należy najpierw dowiedzieć się, z czym właściwie walczy. Spam – bo o nim mowa – wiele osób kojarzy głównie z bezwartościowymi, ale też niespecjalnie niebezpiecznymi wiadomościami e-mail. Tymczasem pojęcie spamu jest szersze i obejmuje różne działania cyberprzestępców.

Co to jest spam? Jak go rozpoznać? Jak się przed nim chronić? Czym jest antyspam i jak go używać? Przeczytaj poniższy poradnik i dowiedz się wszystkiego na temat spamu i antyspamu!

Co to jest spam?

Spam to – mówiąc w największym skrócie – niechciane lub niepotrzebne wiadomości elektroniczne. Samo słowo “spam” pochodzi z języka angielskiego i oznacza… “mielonkę”. Zwykle jest wysyłany masowo, choć nie jest to regułą.

Spam jest najbardziej rozpowszechniony na skrzynkach pocztowych – dlatego też większość osób kojarzy go z e-mailami. Może też jednak dotyczyć innych form komunikacji – np. komunikatorów typu Gadu-Gadu, Messenger, a nawet SMS-ów.

Rozumienie pojęcia spam może być także nieco szersze, niż same niechciane wiadomości. Oto, co jeszcze można nazwać spamem:

  • załączniki do wiadomości e-mail,
  • komunikaty pojawiające się na stronie www, które sugerują wykrycie szkodliwego oprogramowania na naszym komputerze,
  • strony internetowe będące tylko zbiorami linków i reklam,
  • reklamowe wpisy na serwisach społecznościowych, które podszywają się pod znajomych lub śledzone kanały z interesującymi informacjami,
  • reklamy na nie sprawdzonych stronach internetowych,
  • wyniki wyszukiwania prowadzące do niebezpiecznych stron www.

Jak widzisz, spam to jedno z ulubionych narzędzi cyberprzestępców. Najprawdopodobniej stykasz się z nim codziennie i to w ilościach hurtowych – reklamy wspaniałych produktów, oferty biznesowe, prośby o pomoc, korespondencja pochodząca rzekomo z banku czy innej instytucji… Wymieniać można długo. Na szczęście, przed spamem możesz się bronić – zarówno stosując praktyki bezpiecznego korzystania z internetu, jak i korzystając z narzędzi antyspamowych, jak filtry antyspamowe i programy antywirusowe.

Dlaczego spam jest niebezpieczny?

Spam to tak powszechne zjawisko, że wiele osób nauczyło się uważać go za mało szkodliwy element cyberświata. Nie jest to jednak prawdą. Lista negatywnych skutków istnienia spamu jest długa:

  • pozwala cyberprzestępcom znajdować luki w zabezpieczeniach systemu,
  • gdy otworzysz wiadomość ze spamem, daje ona spamerowi sygnał, że Twój e-mail jest aktywny, używany i że można go atakować dalej na różne sposoby,
  • może zawierać niebezpieczne linki i załączniki, które doprowadzą do instalacji złośliwego oprogramowania na Twoim komputerze,
  • powoduje zatykanie się łączy i blokuje miejsce na twardych dyskach,
  • spowalnia działanie serwerów, ponieważ przetwarzanie spamu zabiera im czas,
  • naraża Cię na stratę czasu podczas czytania i kasowania niepotrzebnych wiadomości,
  • utrudnia działanie poczty, może doprowadzić nawet do utraty konta pocztowego (np. z powodu blokad antyspamowych lub przepełnienia skrzynki),
  • utrudnia pracę osób zawodowo korzystających z poczty elektronicznej,
  • naraża operatorów internetowych na dodatkowe koszty związane z przeciwdziałaniem masowo wysyłanym wiadomościom spamowym,
  • narusza prywatność i bezpieczeństwo odbiorców, często rozprowadzając treści, których nie życzą sobie oglądać (np. obraźliwe, pornograficzne, nieodpowiednie dla dzieci),
  • zmniejsza zaufanie do komunikacji elektronicznej,
  • zmusza dostawców usług poczty elektronicznej do rezygnacji z niektórych funkcji,  np. potwierdzeń dostarczenia i przeczytania wiadomości.

Skutki regularnie otrzymywanego spamu mogą więc być nie tylko uciążliwe, ale też szkodliwe dla wielu osób. Nic więc dziwnego, że specjaliści zajmujący się cyberbezpieczeństwem regularnie szukają sposobów na udoskonalenie filtrów antyspamowych, aby poradzić sobie z tym zjawiskiem.

Jak działają spamerzy?

Wysyłanie spamu to właściwie cały przemysł. Według firmy Sophos, większość spamu od wielu lat pochodzi ze Stanów Zjednoczonych (15,9 % wszystkich wiadomości). Pozostałe kraje, z których najczęściej pochodzi spam to Brazylia (11,1%), Turcja (5,2%), Indie (5%), Korea Południowa (4,7%), Polska (4,2%), Chiny (4,1%), Hiszpania (3,4%), Rosja (3,2%), Włochy (2,8%), Argentyna (2,5%) i Wietnam (2,3%).

Za dużą ilość spamu jest odpowiedzialny botnet Storm – grupa komputerów „zombie” (botnet) kontrolowana na odległość, wykorzystywana w różnych dziedzinach wirtualnej przestępczości. Według szacunków, odpowiada on za około 20% światowego spamu.

Najczęstsza metoda działania przyjmowana przez spamerów to skanowanie sieci w poszukiwaniu adresów poczty elektronicznej i wysyłanie wiadomości na wszystkie znalezione adresy. Aby utrudnić spamerom działanie, tworzone są inicjatywy antyspamowe – powstają strony, takie jak np. antyspam.pl, które zawierają miliony nieistniejących, przypadkowo wygenerowanych adresów e-mail, które mają za zadanie utrudnić pracę automatów przeszukujących sieć w poszukiwaniu adresów email, na które następnie wysyłany jest spam.

Spamerzy używają różnych sposobów, aby masowo wysyłać wiadomości. Mogą np. łamać zabezpieczenia serwerów i wysyłać za za ich pośrednictwem tyle spamu, ile jest to możliwe, zanim administrator się zorientuje. Mogą też przejąć serwer za pośrednictwem innych usług (np. HTTP czy FTP) i używać go do wysyłania spamu. Kolejna metoda to przejmowanie kontroli nad komputerami zwykłych użytkowników i tworzenie własnej sieci zwanej botnetem, za pomocą której spamer przesyła wiadomości.

Wysyłając wiadomości, spamerzy wykorzystują też różne aktualne wydarzenia, aby sprawić, że przesyłane wiadomości będą wyglądać na bardziej autentyczne. Takie wiadomości często skłaniają użytkowników do nieprzemyślanych reakcji, jak otwieranie załączników, klikanie w podane linki lub wpłacenie pieniędzy na podane konto, co może mieć opłakane skutki.

Spam – jak go rozpoznać?

Aby daną wiadomość można było nazwać spamem, powinna spełniać trzy poniższe warunki:

  • Treść wiadomości nie jest spersonalizowana, tzn. nie nawiązuje do tożsamości odbiorcy.
  • Odbiorca wiadomości nie wyraził zgody na jej otrzymanie.
  • Wiadomość przynosi większe znacznie większe korzyści nadawcy, niż odbiorcy.

Rozpoznawanie spamu w praktyce może jednak nieść pewne trudności. Jak rozpoznać spam? Oto praktyczne wskazówki:

  • wiadomość została wysłana z obcego, nieznanego Ci adresu,
  • temat wiadomości wskazuje, że treść dotyczy czegoś, w czym nie brałeś udziału, np. konkursu, zamówienia z zagranicy itp.
  • wiadomość zawiera linki i załączniki, obiecujące atrakcyjną lub przydatną treść,
  • nadawca podszywa się pod Twoich znajomych lub instytucje, takie jak np. bank,
  • nadawca prosi Cię o szybką reakcję (np. zatwierdzenie zmian w regulaminie, odesłanie potwierdzenia otrzymania wiadomości itp),
  • wiadomość nie jest adresowana bezpośrednio do Ciebie, lecz do przypadkowego użytkownika,
  • wiadomość posiada błędy stylistyczne, ortograficzne lub literówki, nosi znamiona tłumaczenia przez translator.

Elementów, które powinny wzbudzić Twój niepokój jest wiele – dlatego zdarza się, że rozpoznanie spamu okazuje się trudne. Z pomocą przychodzą filtry antyspamowe oraz antyspam w antywirusie – to one są Twoim wsparciem podczas rozeznawania się w elektronicznej korespondencji. 

Rodzaje spamu

Spam może przybierać różne formy – mniej lub bardziej groźne. Oto najczęstsze z nich:

  • Spam reklamowy

To masowo wysyłane wiadomości z reklamami różnych produktów. Ponieważ w społeczeństwie istnieje coraz większe potępienie takich metod reklamy, większość poważnych firm z nich nie korzysta. Najczęściej reklamowane poprzez spam produkty to środki farmaceutyczne.

W tym wypadku spamer podszywa się pod bank lub inną instytucję związaną z finansami (np. serwis aukcyjny) i prosi o podanie danych w celu weryfikacji lub kliknięcie na podany link i zalogowanie się w jakimś celu na swoje konto. Służy do wykradzenia danych logowania, danych karty płatniczej i przejęcia kont użytkowników.

  • Spam randkowy

To wiadomości, w których nadawca podszywa się pod osoby korzystające ze znanych portali randkowych i zachęca do nawiązania znajomości. Mogą zawierać niebezpieczne linki i załączniki.

  • Spam na urząd bezpieczeństwa

Przestępca podaje się za pracownika policji lub Urzędu Ochrony Państwa, informując o jakimś niebezpieczeństwie lub karze za popełnione wykroczenie. Próbuje zastraszyć odbiorcę maila i zmusić go do wykonania jakiś czynności, np. zapłacenia kary lub podania ważnych danych.

  • Spam na spadek

Znany też jako “spam afrykański” lub “nigeryjski szwindel”. Odbiorca otrzymuje wiadomość, że otrzymał spadek, ale aby go odebrać, musi wpłacić niewielką kwotę na koszty notarialne i operacyjne. Wypłata spadku oczywiście nigdy nie następuje.

  • Spam na wygraną

Kojarzysz te wielkie okna typu “wygrałeś iPhone’a” lub “wygrałeś milion dolarów”? To również spam, który zachęca Cię do kliknięcia, a po wejściu na stronę instaluje na Twoim sprzęcie szkodliwe oprogramowanie.

  • Spam na kuriera

W tym wypadku spamer podszywa się pod firmę kurierską i informuje o paczce, którą masz otrzymać. Wiadomość zawiera zwykle fałszywy numer przesyłki oraz link, za pomocą którego możesz śledzić paczkę. Łącze przenosi ofiarę na fałszywą stronę, zawierającą złośliwe oprogramowanie lub wyłudzającą dane.

Historia spamu i antyspamu

Spam pojawia się praktycznie od początku istnienia sieci komputerowych – jest więc bardzo powszechnym i długo trwającym zjawiskiem. Poznaj jego historię.

  • 1 maja 1978 roku

Einar Stefferud wysłał około 1000 maili z zaproszeniem na swoje urodziny korzystając z dostępu do kompletnego zbioru adresów mailowych w sieci ARPANET. Uruchomiło to serię odpowiedzi, które zablokowały twarde dyski na serwerze pierwszego spamera.

  • 3 maja 1978 roku

Gary Thuerk napisał i wysłał pierwszy spam reklamowy – reklamę producenta minikomputerów, firmy Digital Equipment Corp., która zapraszała wszystkich użytkowników Arpanetu z Zachodniego Wybrzeża USA na prezentację najnowszych produktów firmy.

  • 1988 rok

Odnotowano pierwszy spam w Usenecie – Rob Noha wysyłał post z tytułem „HELP ME!”, z prośbą o pomoc finansową dla kolegi – studenta, do wszystkich możliwych grup.

  • lata 80.

Gracze tekstowych MUD-ów działających w sieci BBS-ów, zaczęli używać słowa “spam” w odniesieniu do  graczy, którzy – zamiast uczestniczyć w grze – wysyłali do innych bezsensowne komunikaty, wyłącznie w celu blokowania serwerów.

  • 18 stycznia 1994 roku

Pierwszy gigantyczny spam zablokował serwery Usenetu. Miał tytuł “Global Alert for All: Jesus is Coming Soon” i został wysłany  przez chorego psychicznie studenta z uniwersytetu stanowego Ohio.

  • 1994 rok

Pojawia się pierwszy gigantyczny spam o charakterze komercyjnym. Była to oferta usług firmy adwokackiej prowadzonej przez Laurence’a Cantera oraz Marthę Siegel z Phoenix w stanie Arizona.

  • 2004 rok

Bill Gates stwierdził, że w ciągu dwóch lat problem spamu zostanie rozwiązany.

  • 2018

Spamerzy osiągają wysokie wyniki kliknięć w ich wiadomości – 14,2% przypadków.

Spam zostaje uznany za najpopularniejszą metodę rozpowszechniania złośliwego oprogramowania.

Spam w dalszym ciągu stanowi poważne zagrożenie cyberbezpieczeństwa. “Spam oraz phishing nadal stanowią jedne z najskuteczniejszych sposobów przeprowadzania udanych ataków” – mówi Tatiana Szczerbakowa, starsza analityczka zawartości WWW w firmie Kaspersky. Spamerzy używają coraz nowszych form komunikacji, np. poprzez WhatsApp czy Facebooka.

Jak chronić się przed spamem?

Ochrona przed spamem nie zawsze jest łatwa, ale istnieje kilka skutecznych sposobów, dzięki którym możesz ograniczyć otrzymywanie spamu.

Oto one:

  • Traktuj swój adres e-mail jak poufną informację. Wykorzystuj go tylko do ważnych celów – podawaj go wyłącznie bankom, wiarygodnym sklepom internetowym, zaufanym znajomym. Dobrą praktyką jest posiadanie dwóch adresów e-mail – jednego do istotniejszych kwestii, drugiego na potrzebę rejestracji na różnego typu serwisach, forach i portalach.
  • Aby pobierać pliki lub uzyskać dostęp do materiałów, które wymagają podania adresu e-mail, wykorzystuj tzw. maile tymczasowe, np. temp mail. Dzięki temu uzyskasz dostęp do interesującej Cię treści bez zakładania dodatkowych kont. Po otrzymaniu wiadomości po prostu zamykasz kartę przeglądarki. 
  • Nie otwieraj wiadomości, które wzbudzają Twoje podejrzenia. Możesz zgłosić je administratorom Twojej poczty.
  • Używaj filtrów antyspamowych i antywirusa z antyspamem.
  • Zadbaj o hasła – najlepiej stosuj w tym celu menedżera haseł. Skuteczne i bezpieczne menedżery haseł możesz znaleźć w pakiecie wraz z dobrymi programami antywirusowymi.
  • Nie klikaj w linki i załączniki, jeśli nie masz pewności, skąd pochodzą.
  • Pamiętaj, że hakerzy mogą przejmować konta, również konta Twoich przyjaciół. Dlatego zachowaj czujność nawet w przypadku maili i wiadomości od znajomych. Nawet jeśli wiadomość wydaje się niegroźna, dokładnie przyjrzyj się linkom oraz załącznikom.
  • Nigdy nie loguj się na swoje konta za pośrednictwem linku. Zawsze samodzielnie wpisuj adres w pasek przeglądarki – to uchroni Cię przed przekierowaniem na fałszywe strony.
  • Sprawdzaj adres nadawcy wiadomości – większość spamu pochodzi z adresów e-mail, które zawierają nic nieznaczący zlepek znaków. Jeśli nie masz pewności co do autentyczności adresu, możesz sprawdzić go, wpisując w wyszukiwarkę.
  • Pamiętaj, że żadna szanowana firma nie poprosi Cię w mailu o dane osobowe, dane dotyczące karty płatniczej, numer PESEL, dane logowania itp.
  • Jeśli wiadomość wywiera na Tobie presję, zastrasza i zmusza do natychmiastowego działania, to prawdopodobnie spam.
  • Zwróć uwagę na błędy gramatyczne i ortograficzne, a także dziwne wyrażenia lub nietypową składnię wynikającą z wielokrotnego tłumaczenia e-maila za pomocą automatycznych narzędzi. To sygnały, że wiadomośc prawdopodobnie jest spamem.

Antyspam – co to jest?

Antyspam to oprogramowanie, które chroni komputer przed spamem. Jego podstawowe zadanie to ochrona skrzynki wiadomości przychodzących przed śmieciowymi wiadomościami e-mail i przeniesienie ich do folderu ze spamem.

Działanie antyspamu opiera się przede wszystkim na odrzucaniu podejrzanych wiadomości oraz automatycznej analizie zawartości w poszukiwaniu treści spamerskich. Zaawansowane oprogramowanie antyspamowe chroni również przed złośliwym oprogramowaniem, botnetami, phishingiem i zagrożeniami zero-hour. Część antywirusów po przeskanowaniu wiadomości i jej sprawdzeniu, dołączają do niej stopkę z informacją, że wiadomość została przeskanowana i jest bezpieczna.

Działanie antyspamu nie ogranicza się więc jedynie do zidentyfikowania wiadomości jako spam i zablokowania jej. Antyspam dostarcza również ochronę przed złośliwymi plikami w załącznikach oraz skanowanie adresów URL przez filtr antyphishingowy.

Może się zdarzyć, że wiadomość, która nie jest spamem, zostanie uznana za spam. W takiej sytuacji użytkownik może ręcznie zakwalifikować ją jako nie-spam, dzięki czemu wiadomości od tego nadawcy będą trafiać do skrzynki odbiorczej. Zdarzają się również sytuacje, w której w skrzynce odbiorczej, mimo filtra antyspamowego, znajdzie się wiadomość niepożądana. Wówczas też w prosty sposób można ją sklasyfikować jako spam. Takie zdarzenia mają miejsce głównie podczas korzystania z darmowych, podstawowych filtrów antyspamowych, np. w skrzynkach pocztowych.

Jak działają filtry antyspamowe?

Z filtrami antyspamowymi spotkasz się najczęściej bezpośrednio na swojej skrzynce pocztowej. Mają one za zadanie wyeliminować nieprzydatne i zaśmiecające skrzynkę wiadomości spamowe. Z takich filtrów korzysta wielu dostawców elektronicznych usług pocztowych, np. Interia, Onet, WP, Gmail i wiele innych.

Filtry mają za zadanie zapewnić ochronę przed rozsyłanymi treściami o charakterze reklamowym. Korzystają one z ogólnych baz danych zawierających adresy uznane za szkodliwe. Filtry antyspamowe w skrzynkach pocztowych możesz zazwyczaj konfigurować, aby dostosować je do swoich potrzeb. Przykładowo, możesz zdecydować, czy chcesz pobierać wiadomości z folderu spam np. przez program pocztowy, a także dodawać bezpośrednio adresy niechcianych nadawców do listy zablokowanych, a nadawców akceptowanych do zaufanych.

Dobre filtry antyspamowe opierają swoje działanie na uczeniu maszynowym. Niektóre opóźniają nadejście niektórych wiadomości do nas na rzecz dokładniejszego ich sprawdzenia, np. pod kątem phishingu. W udoskonalaniu ich działania pomagają sami użytkownicy, aktywnie oznaczając spam, który trafi na ich skrzynki.

Jak działa antyspam w antywirusie?

Antyspam w programach antywirusowych najnowszej technologii to nie tylko odfiltrowanie niechcianych i niebezpiecznych wiadomości. Chronią również przed innymi zagrożeniami, które przybywają drogą pocztową – złośliwe oprogramowanie, botnety, phishing, zagrożenia zero-hour. Posiadają one zaawansowane techniki samouczenia się, co daje im niezwykłą skuteczność.

Programy antywirusowe z modułem antyspamowym mogą wykorzystywać różne techniki rozpoznawania spamu, które pozwalają na precyzyjne wyeliminowanie tych szkodliwych wiadomości z Twojej skrzynki. Oto najczęstsze z nich:

  • Adres IP

Spam wysyłany jest zwykle za pomocą komputerów, które można sklasyfikować po ich adresie IP. Jeśli dana wiadomość została wysłana z komputera oznaczonego jako dystrybutor spamu, program z antyspamem natychmiast ją blokuje.

  • Analiza treści

Programy antyspamowe są w stanie zbadać temat wiadomości oraz jej treść pod kątem słów, które wskazują na to, że wiadomość ma spamerski charakter. Jeśli podejrzane frazy zbyt często pojawiają się w treści, wiadomość zostaje zablokowana.

  • Listy filtrów

To tzw. „czarne listy”, na których znajdują się wszelkie cechy, po których można rozpoznać spam. Chodzi tu zarówno o charakterystyczne słowa, adresy mailowe, numery IP. Na ich podstawie program przenosi wiadomości do osobnego folderu lub automatycznie je kasuje.

  • Greylisting

To  rozwiązanie pozwala na odrzucanie wiadomości od nierozpoznanych nadawców, aby w następnym kroku je zaakceptować – po ponownym ich wysłaniu przez serwer nadawcy. W ten sposób wykrywa się serwery rozsyłające spam, które na ogół nie wysyłają wiadomości ponownie. Jest to szczególnie skuteczna metoda w przypadku serwerów działających tymczasowo. 

  • Suma kontrolna

Ta technika opiera się na fakcie, że wiadomości spamowe o takiej samej lub podobnej są zwykle wysyłane w bardzo dużej ilości do wielu użytkowników. Działanie filtra opiera się na wycięciu wszystkich różnic między wiadomościami i redukowaniu pozostałości do sumy kontrolnej, która jest następnie sprawdzana w bazie danych zawierającej sumy kontrolne wiadomości, oznaczonych przez użytkowników jako spam.

  • Pochodzenie

Antyspam może również filtrować wiadomości na podstawie kraju, z którego pochodzą. Blokuje te nadawane z miejsc, które są odpowiedzialne za dużą ilość spamu. Technika bazuje najczęściej na adresie IP, który określa kraj pochodzenia nadawcy.

  • Statystyczna analiza zawartości

Opiera się na mechanizmie uczenia maszynowego. Po pewnym czasie oznaczania przez użytkownika maili jako spam i nie-spam, filtr wykorzystuje te informacje przy analizie kolejnych wiadomości. To bardzo skuteczny mechanizm, który pozwala na reakcje na zmiany w zawartości spamu bez interwencji administratora.

Spam i antyspam na urządzeniach firmy Apple

Urządzenia firmy Apple są dobrze chronione, jednak spam dotyczy ich tak samo, jak sprzętów pracujących na Windowsie czy Androidzie. Niebezpieczne maile mogą pojawić się na skrzynce każdego, dlatego ostrożność należy zachowywać zawsze, niezależnie od używanego systemu.

Firma Apple chroni swoich użytkowników przed spamem, używając analizy trendów, list dynamicznych i innych technologii, aby automatycznie wykrywać i blokować niechciane wiadomości, zanim trafią do skrzynki odbiorczej. Daje również wskazówki, które mogą być pomocne w ograniczaniu otrzymywanego spamu. Oto one:

  • Nie otwieraj podejrzanych, niechcianych wiadomości. Najlepiej od razu je usuwaj. Jeśli otworzysz niechciany e-mail, nadawcy spamu mogą otrzymać informację, że ich wiadomość została dostarczona i otwarta z aktywnego konta e-mail.
  • Nie zezwalaj na automatyczne wczytywanie obrazów. Nadawcy spamu wykorzystują funkcję wczytywania obrazów w wiadomościach e-mail aby ustalić, czy dane konto e-mail jest aktywne.
  • Korzystaj z aliasów pocztowych, aby zabezpieczyć się przed otrzymywaniem spamu na swój główny adres e-mail.
  • Zgłaszaj niechciane wiadomości i oznaczaj jako pożądane te, które zostały niewłaściwie sklasyfikowane jako spam. To pomoże udoskonalać filtry antyspamowe.
  • Nie klikaj łączy i nie otwieraj ani załączników, jeśli otrzymasz podejrzane, nieoczekiwane wiadomości.
  • Pobieraj programy tylko z zaufanych źródeł.

Sprzęty z jabłuszkiem potrzebują takiej samej ochrony antyspamowej, jak każde inne urządzenie. Warto korzystać z dodatkowego programu antywirusowego zawierającego funkcje antyspamowe, aby chronić się przed niechcianymi, groźnymi i uciążliwymi wiadomościami typu spam.

Antyspam – jaki program antywirusowy wybrać?

Na rynku znajdziesz wiele darmowych programów antyspamowych, jednak tego typu rozwiązania sprawdzą się jedynie na komputerach używanych wyłącznie w celach rozrywkowych. Jeśli Twoje urządzenie służy Ci do logowania się na stronie banku, zakupów przez internet czy przesyłania prywatnych bądź firmowych wiadomości, potrzebujesz znacznie solidniejszej ochrony.

Do ochrony prywatnych i firmowych komputerów używane są profesjonalne programy antywirusowe, które posiadają w swoich modułach oprogramowanie antyspam. Zapewniają one skuteczną ochronę przed spamem, a także zagrożeniami złożonymi – złośliwym oprogramowaniem, botnetami i phishingiem.

Korzystanie z profesjonalnego oprogramowania sprawdzonych marek przynosi wiele korzyści. Przede wszystkim, gwarantuje bardzo wysoką wykrywalność spamu w przychodzących wiadomościach. Kompleksowo chroni pocztę elektroniczną. Zapewnia ochronę przed masowymi atakami złośliwym oprogramowaniem rozpowszechnianym przy pomocy e-maila. Zaletą zaawansowanych antywirusów jest również ochrona danych przed wykradzeniem.

Wybierając program antywirusowy zwróć uwagę, że większość darmowych antywirusów nie posiada funkcji antyspamowych. Warto skorzystać tu z kompleksowych pakietów antywirusowych, które ochronią Cię nie tylko przed spamem, ale również innymi zagrożeniami. Weź pod uwagę sprawdzone marki – Bitdefender, Norton, Panda, ESET, McAfee czy AVG. W ich przypadku masz pewność, że filtry będą działać skutecznie, a Ty będziesz zadowolony z ich działania i bezpieczny w sieci.