32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl


Martwisz się, że ktoś może uzyskać dostęp do Twoich danych w serwisach społecznościowych i wykorzystać je w przestępczym celu? Nie jesteś odosobniony – badania wykazały, że podobne obawy ma 80% społeczeństwa – i słusznie. Prawie jedna czwarta użytkowników social mediów została przynajmniej raz ofiarą cyberataków. Prawdopodobnie również Ty lub któryś z Twoich znajomych doświadczył włamania na konto lub nawet całkowitego przejęcia go.

Niepokój zwiększają także cyberataki na większą skalę, jak np. włamanie na Twitterze z lipca 2020 roku, w wyniku którego hakerzy przejęli konta znanych na całym świecie firm, jak np. Apple, a także osób takich, jak Bill Gates czy Elon Musk. Atak nie był tylko demonstracją możliwości hakerów – służył do uruchomienia oszustwa związanego z kryptowalutą (bitcoin), które wygenerowało ponad 120 000 USD.

Jak widzisz, świadomość zagrożeń wynikających z mediów społecznościowych i umiejętność obrony przed nimi staje się wyzwaniem współczesności. Czas, abyś poznał odpowiedź na pytania: jakie są najważniejsze zagrożenia bezpieczeństwa związane z platformami mediów społecznościowych? Co możesz zrobić, aby chronić swoje profile i publikowane informacje? Poznaj obecny stan prywatności danych w mediach społecznościowych i dowiedz się, jak uniknąć ujawnienia danych.

Co grozi danym w social mediach?

Social media nie są wolne od naruszeń. Niestety, popularne, duże serwisy wcale nie dają gwarancji bezpieczeństwa danych. Głośne były m.in wycieki danych z Facebooka, Twittera i Linkedln. Do czego hakerzy wykorzystują dane?

Po pierwsze, dane użytkowników mają swoją cenę. Hakerzy mogą sprzedać je np. firmom marketingowym lub analitycznym, które dzięki temu mogą stworzyć szczegółowe profile użytkowników i na ich podstawie przygotowywać kampanie reklamowe, a nawet… wykorzystywać podczas wyborów, by lepiej trafić do potencjalnych wyborców.

Konta użytkowników przydają się również do rozpowszechniania fałszywych wiadomości lub postów w celu uzyskania różnego rodzaju korzyści. Znajomi dużo chętniej wierzą swoim znajomym, niż nieznanym użytkownikom. Gdy haker przejmie czyjeś konto, może publikować posty zachęcające np. do zbiórki pieniędzy w jakimś celu lub włączenia się w bardzo intratny interes, który w rzeczywistości ma przynieść korzyść hakerowi.

W tym celu hakerzy włamują się również na konta sławnych osób. Tak było w przypadku włamania na znane konta na Twitterze. Hakerzy, korzystając z ponad 100 kont wzbudzających zaufanie, zachęcili użytkowników do udziału w oszustwie polegającym na darowiźnie bitcoinów. Jak już wspomnieliśmy wcześniej, ten cyberatak napełnił kieszenie hakerów ponad 120 000 dolarów w kryptowalutach.

Biorąc pod uwagę, jak wiele danych można uzyskać, wertując dokładnie konto przeciętnego użytkownika Facebooka, należy obawiać się jeszcze jednego zagrożenia – kradzieży tożsamości. Imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania i imiona bliskich to informacje, które łatwo uzyskać z profilu, a w wielu sytuacjach wystarczą one, by wykorzystać czyjąś tożsamość np. w celu wzięcia pożyczki.

Jak widzisz, bezpieczeństwo danych w świecie social mediów to rozległy temat. Aby uchronić się przed naruszeniami, ważne jest, aby zrozumieć mechanizmy przechowywania, wykorzystywania i uzyskiwania dostępu do Twoich danych zarówno przez same platformy, jak i osoby trzecie.

Jak chronić swoje dane w mediach społecznościowych?

Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci lepiej chronić wszystkie Twoje dane osobowe w witrynach mediów społecznościowych:

  • Przeczytaj politykę prywatności

Dokładne zrozumienie polityki prywatności dowolnej platformy jest niezbędne do bezpiecznego korzystania z kont w mediach społecznościowych. Najlepiej, abyś zrobił to przed utworzeniem konta, a następnie przed każdą aktualizacją, która firma wprowadza po uzyskaniu członkostwa. 

Renomowane witryny powinny mieć stronę, na której informują, w jaki sposób przetwarzają Twoje dane – w wielu krajach wymaga tego prawo. Dla własnego bezpieczeństwa warto poświęcić kilka minut i zapoznać się z nią. Dzięki temu zrozumiesz,  jak witryna obchodzi się z Twoimi danymi. 

Przykładowo, niektóre witryny mogą tylko przechowywać Twoje dane, podczas gdy inne sprzedają lub udostępniają je swoim partnerom handlowym. Jeśli praktyki serwisu Cię niepokoją, zastanów się, czy chcesz z niego w dalszym ciągu korzystać. 

  • Twórz silne hasła

Zawsze używaj silnego i unikalnego hasła dla każdego konta w mediach społecznościowych. Oznacza to stosowanie kombinacji wielkich i małych liter, cyfr i znaków specjalnych, a także unikanie oczywistych słów i informacji, jak imię małżonka, ulubione danie czy data urodzenia. 

Ważne również, by stworzyć odmienne hasła do różnych portali i systemów, w czym może Ci pomóc manager haseł. Ten przydatny program utworzy za Ciebie silne hasła i przechowa je w zaszyfrowanej bazie. To wygoda i bezpieczeństwo w jednym.

  • Stosuj dwuetapowe logowanie

Aby zapewnić dodatkową ochronę, włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe dla wszystkich kont mediów społecznościowych. Gdy ustawisz takie zabezpieczenie, na każdym nowym urządzeniu będziesz musiał dodatkowo (oprócz loginu i hasła) podać kod przesłany SMS-em.

Zastosowanie dwuetapowego logowania skutecznie zabezpieczy przed atakami hakerskimi (phishingiem, przechwytywaniem sesji czy wyłudzeniem danych). Ponadto, kod nie zadziała podczas logowania na fałszywej stronie, co również wzbudzi Twoją czujność.

  • Ograniczaj udostępnianie informacji o sobie

Facebook daje Ci możliwość wpisania dużej ilości informacji o sobie, od daty urodzenia do miejsca, w którym poszedłeś do liceum. Jednak to, że te pola istnieją, nie oznacza, że ​​musisz je wypełnić. Podawaj tylko ogólne informacje lub pozostaw pole puste.

Istnieją pewne dane osobowe, których nigdy nie powinieneś publikować. Należą do nich m.in. numery ubezpieczenia społecznego i prawa jazdy, a także konkretna lokalizacja. Oznaczenie konkretnej lokalizacji może wydawać się zabawne, ale poinformowanie znajomych, że tego dnia jesteś na plaży, informuje również nieznajomych, że jesteś pięćdziesiąt mil od domu. Nie ułatwiaj przestępcom pracy, dając im mapę swojego miejsca pobytu.

  • Dostosuj swoje ustawienia prywatności

Wszystkie serwisy społecznościowe umożliwiają ograniczenie wyświetlania postów do określonych odbiorców. Poświęć trochę czasu na zapoznanie się z tymi ustawieniami, wypróbuj różne opcje i zostań mistrzem ich używania.

Przykładowo, zarówno Facebook, jak i Twitter umożliwiają tworzenie niestandardowych list osób, które mogą przeglądać określone posty. Pamiętaj jednak, że nie każde ustawienie jest niezawodne.

Przykładowo, niektórzy użytkownicy Facebooka zgłosili, że zdjęcia, które ustawili jako „prywatne” na Facebooku, nadal były publicznie indeksowane w wyszukiwarce grafiki Google – i można je było znaleźć, wyszukując ich nazwiska. Jeśli więc nie chcesz, aby dane zdjęcie lub informacja stała się publiczna, nie publikuj jej!

  • Zapytaj innych o zgodę

Korzystanie z mediów społecznościowych często wiąże się z publikowaniem lub udostępnianiem informacji dotyczących innych osób, np. znajomych, członków rodziny lub współpracowników.

Niezależnie od tego, czy sytuacja dotyczy życia osobistego, czy zawodowego, przed opublikowaniem informacji upewnij się, czy masz zgodę danej osoby lub osób na publikację i czy zdają sobie one sprawę, gdzie będą znajdować się dane i kto ma do nich dostęp.

  • Uważaj na oszustwa

Miej oczy otwarte na oszustwa, które regularnie pojawiają się w kanałach informacyjnych mediów społecznościowych, a nawet w wiadomościach prywatnych. Od phishingu i spear phishingu po udostępnianie złośliwego oprogramowania — dokładnie sprawdzaj każdy wpis, wiadomość i link, zanim zaczniesz się nim zajmować lub go udostępnisz.

  • Kontroluj liczbę znajomych

Dawno, dawno temu użytkownicy mediów społecznościowych rywalizowali ze sobą o jak największą liczbę znajomych. Dziś jednak inteligentni użytkownicy wiedzą, że im więcej osób widzi Twoje posty tym trudniej jest kontrolować, co dzieje się z publikowanymi informacjami.

Przejrzyj swoich znajomych i upewnij się, że faktycznie ich znasz. Kontroluj, kogo dodajesz do znajomych. Nie wahaj się użyć funkcji „zablokuj”, gdy sytuacja wydaje się tego wymagać.

  • Uważaj na publiczne WiFi i nieznane urządzenia

Otwarte WiFi niesie za sobą spore zagrożenie. Takie sieci są zwykle słabo zabezpieczone, co daje hakerom spore pole do manewru i możliwość przejmowania danych. 

Zdarza się również, że sami tworzą oni publiczne hotspoty i nadają im nazwy wzbudzające zaufanie (np. “dworzec” lub nazwa hotelu mieszczącego się w pobliżu), licząc, że połączysz się z nim i udostępnisz swoje dane. Nie loguj się więc poprzez publiczne WiFi na żadnym ze swoich kont.

Uważaj również na nieznane urządzenia. Mogą być one słabo zabezpieczone lub być zainfekowane złośliwym oprogramowaniem.

Dobry sposób na zwiększenie bezpieczeństwa danych w sieci to korzystanie z VPN – wirtualnej sieci prywatnej. To swego rodzaju tunel, przez który płynie ruch w ramach sieci prywatnej pomiędzy nadawcą i odbiorcą za pośrednictwem publicznej sieci. Szyfrowanie danych i fałszywy adres IP zapewniają Ci bezpieczeństwo i prywatność. 

  • Nie zapomnij się wylogować

Jeśli nie korzystasz ze swojego urządzenia pamiętaj, aby zawsze na koniec się wylogować. Dobrze również od czasu do czasu wylogować się również z urządzeń prywatnych. 

Wylogowanie daje Ci pewność, że nikt inny nie będzie w stanie kontrolować Twojego profilu (np. z pomocą złośliwego oprogramowania), aby atakować Twoich znajomych, zmieniać dane osobowe, dodawać oszczercze komentarze lub co gorsza, zmienić hasło i całkowicie zablokować Ci dostęp do własnego konta.

Naruszenia danych w mediach społecznościowych to coś, co niepokoi i podważa zaufanie do ich twórców. Facebook i inne firmy zobowiązały się do poprawek w bezpieczeństwie, jednak nie możesz polegać tylko na nich. Stosowanie powyższych wskazówek wraz z solidną ochroną antywirusową za pomocą programu renomowanej marki, jak Kaspersky, Bitdefender, Norton, Panda, ESET, McAfee lub AVG, zapewni ci maksymalną możliwą ochronę danych przed cyberprzestępcami.