32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl


Przeprowadzanie transakcji bankowych w Internecie to nie wszystko. Często, by kupić książkę, sprzęt RTV, a nawet ubrania, nie odchodzimy od własnego komputera. Lepiej zakupić daną rzecz, zapłacić i poczekać, aż zjawi się kurier lub listonosz z przesyłką.

Zakupy w Internecie stały się dla wielu osób podstawowym sposobem nabywania różnych produktów. Nie powinno to dziwić. W końcu bez wychodzenia z domu można kupić praktycznie wszystko i to w dodatku często po znacznie niższych cenach.

Jak każda aktywność internetowa, robienie zakupów wymaga zachowania odpowiedniej ostrożności. Na jakie czynniki należy zwracać uwagę? Czym się kierować? O co zadbać? Na te i więcej pytań odpowiedzi znajdziesz poniżej.

Podstawowa ochrona antywirusowa

Aby zakupy w sieci były bezpieczne, już na samym początku należy zadbać o podstawową ochronę antywirusową. Dlaczego? Bo nowoczesny program antywirusowy taki jak np. ESETAVG, czy Norton gwarantuje Ci, że w trakcie pobytu, logowania się, a także realizowania transakcji w sklepie internetowym nie złapiesz niebezpiecznego wirusa lub innego programu śledzącego. Aktualne bazy danych oraz nowatorskie narzędzia ochrony, które znajdziesz również u takich producentów jak Bitdefender czy Kaspersky, to najlepsze zabezpieczenie przed wszystkimi czynnikami, na które jako użytkownik nie masz wpływu, np. przed kradzieżą haseł. O tym, jakie zagrożenia możesz spotkać w Internecie przeczytasz tutaj

Oprócz zadbania o program zabezpieczający pamiętaj zawsze o posiadaniu zaktualizowanej przeglądarki, co dodatkowo wzmocni Twoją ochronę przed złośliwym oprogramowaniem.

Fałszywe strony internetowe

Skoro zająłeś się już podstawowymi kwestiami bezpieczeństwa, to pora przejść do zagrożenia, które w ostatnim czasie staje się coraz powszechniejsze. Chodzi o phishing, czyli fałszywe strony internetowe. Jaki to ma związek z robieniem zakupów w sieci? Ano taki, że cyberprzestępcy mogą podszyć się pod stronę realizacji płatności w danym sklepie i w ten sposób uzyskać dostęp do Twojego konta bankowego. Nie trzeba chyba wyjaśniać, co dzieje się potem.

Nowoczesne antywirusy zapewnią ochronę przed różnymi atakami tego typu, ale nie zwalniają Cię z obowiązku sprawdzania każdej strony samemu.

Po pierwsze, należy zwrócić uwagę czy transmisja danych odbywa się w protokole SSL. Wypełniając różne formularze i realizując zakupy zawsze patrz czy adres witryny zaczyna się od „https”. Obok niego powinien znaleźć się również symbol kłódki, który oznacza bezpieczne połączenie i gwarantuje Ci, że nikt z zewnątrz nie uzyska dostępu do danych przez Ciebie przesyłanych.

Po drugie, w momencie wykonywania płatności sprawdź, jak dużo opcji masz do wyboru. Wiarygodne sklepy internetowe dają Ci dostęp do szerokiej palety banków, a także innych serwisów transakcyjnych. Dodatkowo na każdym kroku otrzymujesz informacje o kwestiach bezpieczeństwa. Jeśli ich brak, to powinieneś zrobić się podejrzliwy.

Informacje o sprzedawcy

W sieci funkcjonuje całe multum sklepów internetowych – jedne mniejsze, drugie większe. Zanim zdecydujesz się na założenie konta w danym sklepie i na przeprowadzenie transakcji powinieneś sprawdzić kilka kluczowych faktów na temat podmiotów, z którymi będziesz współpracował. Oto one:

  1. Sprawdź opinie o sprzedawcy – tutaj pomocni będą znajomi oraz fora internetowe, ale również komentarze na samej stronie. Jeśli masz do nich dostęp, to pamiętaj, aby je dokładnie przeczytać. Tylko konkretne wskazujące na zakup danego produktu są wiarygodne. Na resztę warto patrzeć z rezerwą.
  2. Zidentyfikuj sprzedawcę – jeśli na stronie brakuje numeru telefonu, adresu siedziby firmy, czy adresu e-mail, to jest to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy. Kolejnym jest brak pełnych danych rejestrowych przedsiębiorcy. Sprzedawcy internetowi są zobligowani przez przepisy prawa do ich podawania, więc każde uchybienie w tej materii może wskazywać na chęć ukrycia czegoś.
  3. Sprawdź dokładnie warunki i regulamin sprzedaży – czyli jaki jest termin dostawy, jakie formy płatności są akceptowane, kiedy możesz zwrócić produkty i wiele innych informacji, których zwykle nie chce się czytać a które są jednak niezbędne, aby nie zostać oszukanym. Lepiej poświęć im nieco więcej czasu, zwłaszcza, jeśli kupujesz coś droższego.

Rejestracja, logowanie, nawigacja i finalizacja

Aby kupować świadomie a przy okazji nie nabywać niechcianych produktów należy najpierw oswoić się ze sklepem internetowym i dobrze poznać jego kategorie i ich specyfikę. Jeśli sprzedawca przeszedł wyżej opisane etapy sprawdzania, to pierwszym etapem zakupów jest rejestracja w sklepie, a później logowanie. Następnie warto przejść do ogólnego przeglądu tego, co jest w sklepie a także do sprawdzenia jak funkcjonuje zamawianie produktów i finalizacja transakcji. Dopiero po takiej wstępnej nawigacji i sprawdzeniu możesz przejść do konkretnych zakupów. Po co to wszystko? Dzięki temu nie klikniesz czegoś przypadkowo i nie będziesz musiał zapłacić za niechciany produkt.

Pamiętaj o tym, aby dokładnie czytać wszystkie komunikaty i przyjrzeć się parokrotnie kupowanemu przez Ciebie produktowi. Dobrą praktyką jest porównywanie oferowanych produktów do innych dostępnych na rynku tak, aby wiedzieć co się bierze. Jeśli w trakcie tych działań pojawią się u Ciebie jakiekolwiek wątpliwości, np. zdjęcia są niewyraźne, nie zgadza się coś w opisie, cena uległa zmianie, to skontaktuj się ze sklepem (mailowo bądź telefonicznie) i dopytaj. Jeśli otrzymasz satysfakcjonującą odpowiedź, to możesz kontynuować zakupy.

Ostatnim etapem jest finalizacja transakcji. Pamiętaj, żeby sprawdzić liczbę kupowanych produktów, a także ich ceny. Następnie możesz przejść do płatności. Po jej zakończeniu należy się wylogować aby nikt postronny nie miał dostępu do Twojego konta klienta.

Zachowanie dokumentacji

Teraz pozostaje Ci już tylko czekać na otrzymanie zamówionego produktu. Zanim to się jednak stanie, powinieneś zadbać o zachowanie korespondencji ze sprzedawcą. W tym celu należy zapisać ostatnie etapy wykonywanej transakcji. Mamy tu na myśli koszyk produktów, które zamówiłeś a także potwierdzenie złożenia zamówienia. W tym celu najlepiej wykonać zrzut z ekranu. Innymi dokumentami, które należy zapisać w podobny sposób są regulamin sklepu, umowa, a także widok oferty. Powinieneś również zachować mail z potwierdzeniem transakcji.