32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl


Portale społecznościowe cieszą się ogromną popularnością, a co za tym idzie, mają znaczący wpływ na konsumentów. Użytkownicy social mediów to wciąż rosnąca grupa odbiorców, którzy spędzają czas na przeglądaniu takich portali, jak Facebook czy Instagram. Wiedzą o tym specjaliści od marketingu – konta firmowe na portalach społecznościowych to już powszechna praktyka, stosowana przez większość firm. Posiadanie takich kont zapewnia stały kontakt z klientami, ułatwia budowanie wzajemnych relacji, co w efekcie wpływa na pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. Jeśli posiadasz profil firmy w social mediach, musisz jednak pamiętać o wynikających z tego zagrożeniach. Aby pomóc Ci w zabezpieczeniu profilu Twojej firmy, przygotowaliśmy szereg wskazówek zwiększających bezpieczeństwo konta na Facebooku, Instagramie, YouTube, a także – firmowego konta na Allegro.

Dlaczego warto dobrze zabezpieczać firmowe profile w serwisach społecznościowych?

Hakerzy obserwują firmowe profile na portalach społecznościowych szczególnie uważnie, bo korzyści z ich przejęcia są dużo wyższe, niż w przypadku kont indywidualnych. Warto o tym pamiętać, stosując odpowiednie zabezpieczenia przed utratą konta. Przejęcie Twojego firmowego profilu może za sobą nieść dużo poważniejsze skutki, niż w wypadku kont prywatnych.

Skutki włamania na konto społecznościowe

Profile na portalach społecznościowych stanowią prawdziwą skarbnicę danych na temat Twojej firmy i jej klientów. Skutki przejęcia konta mogą być opłakane. Wyciek danych dotyczących pracowników i kontrahentów może skutkować negatywnymi konsekwencjami prawnymi dla przedsiębiorstwa, włącznie z wysokimi karami finansowymi. Jeśli zgromadziłeś na swoim koncie kilka tysięcy fanów, jest ono szczególnie smakowitym kąskiem dla hakera. Włamywacz, przejmując konto, może mieć na celu kradzież danych i udostępnienie ich innym firmom czy wykorzystanie zbudowanego przez Ciebie zaufania wśród klientów do rozpowszechniania fałszywych treści poprzez Twój profil. Może również przesyłać Twoim klientom wiadomości zawierające niebezpieczne lub fałszywe treści – np. z informacją o kłopotach finansowych firmy czy linki phishingowe, co w efekcie może prowadzić do wyłudzeń finansowych obciążających firmę. Odzyskanie konta może sprawiać spore trudności, a publikowanie przez włamywacza nieprawdziwych lub wulgarnych treści na koncie Twojej firmy może mocno nadszarpnąć jej wizerunek.

Ciekawostka Jak wielkie konsekwencje może mieć przejęcie kontroli nad kontem na platformie społecznościowej, przekonała się agencja prasowa Associated Press. Hakerzy przejęli profil agencji na portalu Twitter, a następnie umieścili na nim informację o wybuchach w Białym Domu, w wyniku których prezydent Obama jest ranny. Informacja w krótkim czasie została przekazana przez kolejne agencje, pomimo że Associated Press szybko umieściła informację o włamaniu i fałszywym wpisie. Nowojorska giełda zdążyła jednak zareagować – indeks Dow Jones spadł aż o 143 punkty.

Jak zabezpieczyć firmowe konto na Facebooku?

Facebook to obecnie najpopularniejszy portal społecznościowy – dlatego stworzenie fanpage’a firmy na Facebooku jest najczęściej pierwszym krokiem marketingu internetowego przedsiębiorstwa. Aby zwiększyć bezpieczeństwo konta firmowego na tym portalu, zwróć uwagę na kilka elementów.

  • Kiedy korzystasz z profilu swojej firmy, zwracaj uwagę na to, czy Facebook łączy się z Twoim urządzeniem za pomocą bezpiecznego protokołu – HTTPS. Korzystanie z protokołu HTTPS zamiast HTTP oznacza, połączenie między Twoim komputerem a serwerem jest szyfrowane. Daje to pewność, że otrzymywane przez Ciebie dane są faktycznie danymi wysyłanymi przez serwer.
  • Kolejną przeszkodą, jaką możesz przygotować dla hakera, jest trudne hasło. Powinno składać się przynajmniej z 8 liter (dużych i małych), cyfr oraz znaków specjalnych. Pamiętaj również, że to samo hasło do kilku kont to zły pomysł – tym sposobem ułatwiasz cyberprzestępcom przejęcie dostępu do wielu witryn, z których korzystasz. Hasło dobrze jest regularnie zmieniać, np. co 30 dni. Jeśli tworzenie haseł bywa dla Ciebie kłopotliwe, skorzystaj z menedżera haseł dostępnego w wielu programach antywirusowych np. Norton 360 lub Bitdefender.
  • Następnym sposobem zabezpieczenia konta jest korzystanie z dwuetapowego logowania. Aby włączyć tę opcję podaj w ustawieniach na swoim profilu numer telefonu, na który każdorazowo podczas logowania zostanie przesłany dodatkowy kod. Konto jest wówczas chronione zarówno hasłem, jak i otrzymywanym – w postaci SMS-a – kodem.
  • Alternatywą dla dwuetapowego logowania poprzez kody SMS jest korzystanie z zewnętrznej aplikacji uwierzytelniającej, np. Google Authenticator lub LastPass. Taka aplikacja może służyć do generowania kodów, które ułatwiają potwierdzenie Twojej tożsamości podczas logowania na nowym urządzeniu. Aplikację uwierzytelniającą możesz dodać, korzystając z ustawień bezpieczeństwa konta.
  • Uważaj również na phishing, czyli metodę wykorzystywaną przez hakerów do wyłudzenia danych, czyli np. haseł. Włamywacze wykorzystują w tym celu e-maile lub linki przekierowujące na fałszywe strony internetowe. Zwróć uwagę, żeby nie klikać linków, które zostały umieszczone na Twojej tablicy lub przesłane Ci w wiadomości prywatnej bez sprawdzenia, do czego prowadzą. Uważaj również na fałszywe maile, które są rzekomo wysłane przez Facebooka. Sprawdź dokładnie domenę nadawcy maila (Facebook zawsze używa domeny facebookmail.com) i pamiętaj, że nawet jedna litera robi dużą różnicę.
  • Dodatkowym zabezpieczeniem jest włączenie powiadomień o nierozpoznanych logowaniach, co również możesz zrobić zmieniając ustawienia bezpieczeństwa i logowania na Facebooku. Jeśli ktoś zaloguje się na Twoje konto z nietypowej lokalizacji, zostaniesz o tym poinformowany poprzez maila lub SMS.
  • Aby zabezpieczyć swoje konto, kontroluj również liczbę aplikacji, które mają dostęp do informacji o Tobie. Aby to zrobić, wybierz w menu “Aplikacje i witryny”. Tam pojawi się lista aplikacji, którą możesz na bieżąco edytować.

Jak zabezpieczyć firmowe konto na Instagramie?

Instagram to kolejny z kanałów społecznościowych, który stanowi własność spółki Facebooka. Jego popularność wciąż rośnie, a co za tym idzie – rośnie ilość tworzonych na nim kont firmowych. Co możesz zrobić, aby konto Twojej firmy na Instagramie było bezpieczne?

Podobnie jak w przypadku Facebooka, należy pamiętać o mocnym haśle. Regularnie je zmieniaj i nie zapisuj hasła na urządzeniach, z których korzystasz (chyba, że robisz to za pośrednictwem menedżera haseł w swoim programie antywirusowym).

Instagram również zapewnia użytkownikom możliwość dwuskładnikowego uwierzytelnienia, które możesz włączyć korzystając z ustawień. Jeśli będziesz logował się na urządzeniu po raz pierwszy, Instagram poprosi Cię dodatkowo o podanie hasła, które otrzymasz poprzez SMS. Warto sprawdzać regularnie, czy ta opcja na pewno jest włączona.

Korzystając z Instagrama, uważaj na dodatkowe, teoretycznie współdziałające z nim aplikacje. Nie zostawiaj w żadnej z nich swoich danych i nie dawaj im uprawnień do korzystania z Twojego konta. Dotyczy to zwykle aplikacji, które mają pomóc Ci w uzyskaniu większej ilości obserwujących, komentując i lajkując za Ciebie inne konta (boty, które notabene Instagram stara się zwalczać). Poprzez takie aplikacje najłatwiej jest utracić dostęp do konta, warto więc regularnie sprawdzać je w ustawieniach, w zakładce “Autoryzowane aplikacje”.

Pamiętaj, zachowaj czujność! Jeśli zauważysz na swoim koncie dziwne interakcje, np. odfollowywanie niektórych kont, sprawdź ponownie wszystkie zabezpieczenia.

Jak zabezpieczyć firmowe konto na YouTube?

Coraz więcej firm dostrzega potencjał w promowaniu swoich produktów lub usług za pomocą filmów na serwisie YouTube. Zakładając nowe lub już posiadając tam konto, również przyjrzyj się jego zabezpieczeniom.

Dobrą praktyką jest dodanie pomocniczego numeru telefonu oraz dodatkowego adresu e-mail do Twojego konta Google. Jeśli tego nie zrobisz, osoba której uda się znaleźć odpowiedź na Twoje pytanie zabezpieczające, uzyska dostęp do konta. Pilnuj bezpieczeństwa, a także aktualności danych potrzebnych do odzyskania swojego profilu.

Zadbaj też, aby używane przez Ciebie hasło było silne i pamiętaj o jego regularnym zmienianiu. Nigdy nie podawaj osobom postronnym swojego hasła – uważaj również na phishing, np. w formie fałszywych maili wysłanych rzekomo przez serwis YouTube.

W usługach Google, do których należy serwis YouTube, masz też możliwość korzystania z dwuetapowej weryfikacji konta, na którą zdecydowanie warto się zdecydować. Dzięki niej, nawet jeśli ktoś pozna Twoje hasło, to nie będzie mógł go użyć. Dlaczego? Bo zostanie poproszony o kod wysłany na urządzenie przypisane do Twojego konta (np.smartfon), którym chcesz potwierdzać swoje kolejne logowania. Uwierzytelnianie dwuskładnikowe można skonfigurować w ustawieniach konta Google.

Jak zabezpieczyć firmowe konto na Allegro?

Jeśli zajmujesz się sprzedażą internetową, istotne dla Ciebie powinno być odpowiednie zabezpieczenie konta firmy w serwisie Allegro. Aby bezpiecznie z niego korzystać, warto przestrzegać kilku zasad:

  • Ustaw hasło, które jest trudną do odgadnięcia kombinacją cyfr i liter. Nie powinno przypominać Twojej nazwy użytkownika oraz być wykorzystywane do innych kont. Pamiętaj, że pracownik Allegro nigdy nie zapyta Cię o Twoje hasło poprzez e-mail – nie odpowiadaj na takie wiadomości.
  • Uważaj na próby wyłudzenia Twojego hasła. Loguj się tylko poprzez strony Allegro (np. Allegro, Allegro Ads). Nigdy nie loguj się poprzez linki do stron, na których poproszą Cię o logowanie otrzymane np. w e-mailu.
  • Allegro – podobnie jak inne platformy – umożliwia swoim użytkownikom korzystanie z dwustopniowego uwierzytelniania. Dzięki niemu, nawet jeśli Twoje hasło wpadnie w niepowołane ręce, włamywacz nie zdoła się zalogować bez kodu, który otrzymasz poprzez SMS.

O czym jeszcze warto pamiętać korzystając z firmowych social mediów?

We wszystkich przypadkach pamiętaj również o zmianie haseł dostępu do serwisów i informacji umożliwiających odzyskanie konta za każdym razem, gdy któryś z pracowników odejdzie z firmy. Dbaj także o zabezpieczenia i stałe aktualizacje wtyczek na swojej stronie internetowej, umożliwiających przechodzenie z niej na profile Twojej firmy w serwisach społecznościowych lub dołączenie do grona fanów przez Twoich klientów lub odbiorców.

Jak widzisz, możliwości dodatkowego zabezpieczenia kont społecznościowych Twojej firmy jest całkiem sporo. Warto o nich pamiętać, gdyż zła passa włamań i kradzieży kont niestety się nie kończy. Na koniec jeszcze jedna rada – pamiętaj o każdorazowym wylogowywaniu się ze swojego konta w każdym serwisie po zakończeniu korzystania z nich czy przed odejściem od komputera, aby nie dostało się w niepowołane ręce – nawet głupi żart współpracownika, publikującego w Twoim imieniu dziwny wpis, może odbić się na Twojej reputacji.