32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl


Jednym z najprostszych sposobów, który uniemożliwi osobom postronnym przeglądanie danych zgromadzonych na dysku, jest założenie hasła na komputer. Jak się za to zabrać i czy możesz zrobić to samodzielnie, nawet jeśli informatyka nie jest Twoją mocną stroną? Spróbujmy zrobić to razem!

Po co zakładać hasło na komputer?

Stosowanie haseł pozwala na ograniczenie dostępu albo do całego komputera i systemu (czyli do profilu administratora) albo do poszczególnych profili użytkowników – kont utworzonych na urządzeniu przez uprawnioną osobę. To najłatwiejszy sposób, który uchroni komputer przed bezpośrednim dostępem osób trzecich – choć niewystarczający w przypadku hakerów.

Po co więc go stosować? Bo przydaje się szczególnie w firmach, gdzie w pomieszczeniu przebywa kilku pracowników, pracujących przy jednym lub przy kilku komputerach. Jak to możliwe? Aby to zrozumieć musisz rozróżniać konto administratora od konta lokalnego – czyli konta użytkownika.

Konto administratora nie jest domyślnie dostępne dla każdego użytkownika – wymaga ręcznej aktywacji. Administrator komputera nadaje i ogranicza uprawnienia innym użytkownikom np. jedno konto może mieć dostęp do instalacji i edycji plików, a drugie tylko do edycji. Dodatkowo konto administratora wyróżnia fakt, że może być widoczne albo ukryte podczas logowania. Aktywowanie konta administratora nie jest jednak zalecane. Użytkownik nie posiadający zaawansowanej wiedzy technicznej, korzystając z takiego konta, mógłby wyrządzić więcej szkody, niż pożytku, dokonując np. zmian systemowych lub usuwając pliki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania systemu.

Jeśli z jednego komputera w firmie korzysta wiele osób, to aby dane przez nich przetwarzane były bezpieczne, niedostępne i niewidoczne dla innych użytkowników, tworzy się konta lokalne. Profil użytkownika łatwo stworzysz w panelu sterowania komputera – tam też nadasz mu hasło, co pozwoli zabezpieczyć dostęp do danych. To też przydatne rozwiązanie w domu, gdy z urządzenia korzystają wszyscy domownicy, w tym dzieci.

Co więcej, dzięki profilom użytkowników, masz możliwość szybkiego zablokowania dostępu do zawartości swojego konta np. gdy w biurze chcesz na chwilę odejść od urządzenia. Wszystko dzięki kombinacji klawiszy CTRL+L.

Jak założyć hasło na komputer?

W systemie operacyjnym Windows 10 można tworzyć konta lokalne zwane kontami offline.

Ważne! Wybrane hasło zapisz w bezpiecznym miejscu – jeśli korzystasz z systemu Windows 10 w starszej wersji niż 1803, nie będziesz miał możliwości jego odzyskania. Alternatywą jest możliwość utworzenia dysku do resetowania hasła na dowolnym nośniku USB.   W Windows 10 w wersji 1803 i nowszych, masz już możliwość dodania pytań bezpieczeństwa. Poprawne odpowiedzi na te pytania umożliwią Ci zresetowanie hasła dostępu do konta offline. Aby je dodać naciśnij Start -> Ustawienia -> Opcje logowania -> Aktualizuj pytania zabezpieczające.

W momencie pierwszego uruchomienia nowego komputera masz natychmiastową możliwość ustawienia loginu i hasła do konta. Jeśli chcesz dodać nowego użytkownika lokalnego wystarczy, że wykonasz poniższe kroki:

  • kliknij Start, a następnie Ustawienia -> Konta -> Rodzina i inni użytkownicy (zależnie od wersji systemu, jaki posiadasz, opcja ta może brzmieć “Inni użytkownicy”);
  • kliknij na opcję: “Dodaj kogoś innego do tego komputera”;
  • następnie kliknij pozycję: “Nie mam informacji logowania tej osoby”, po czym opcję “Dodaj użytkownika bez konta Microsoft”;
  • teraz już pozostaje tylko wpisać nazwę użytkownika, hasło oraz wskazówkę dotyczącą hasła. W zależności od systemu możesz też tutaj wybrać pytania zabezpieczające. Następnie klikasz “Dalej”.

W ten sposób na komputerze pojawi się nowe konto, do którego dostęp będzie miała osoba znająca hasło. Z poziomu administratora możesz zarządzać uprawnieniami tego konta.