32 220 35 21 biuro@omegasoft.pl

Uważni w Sieci to nowa, szeroko zakrojona akcja informacyjna Mbanku. Ma ona na celu ostrzeganie osób korzystających z bankowości przed działaniem przestępców polegającym na kradzieży pieniędzy lub wyłudzaniu informacji. Materiały promowane są zarówno w telewizji, jak i w Internecie. Akcja okazuje się tym bardziej potrzebna, że to właśnie najczęściej przed świętami decydujemy się na zakupy internetowe i korzystanie z bankowości elektronicznej czy pożyczek oferowanych przez banki lub inne instytucje bankowe. Uważni w Sieci jest zatem połączeniem przydatnych treści z przekazem reklamowym. Czego zatem możemy się dowiedzieć? 

Uważajmy na phishing

Akcja Uważni w Sieci w sporej części poświęcona jest phishingowi. Jest to proceder polegający na wyłudzaniu poufnych informacji. Przestępcy używają do tego celu różnych metod: wiadomości spam, fałszywych stron internetowych, szkodliwego oprogramowania lub różnych tricków na portalach społecznościowych. Choć skuteczne, oprogramowanie antywirusowe, może okazać się niewystarczające, jeśli sami zdecydujemy się na podanie ważnych lub poufnych informacji na nie sprawdzonych wcześniej stronach www. Jak informują twórcy akcji, z sieci należy korzystać uważnie i nie wykonywać czynności, o których byśmy nawet nie pomyśleli w życiu realnym.
Najczęściej ofiarami phishingu stajemy się, wchodząc na fałszywą stronę internetową i podając tam swoje dane do logowania, które z kolei przestępcy mogą łatwo wykorzystać do wyłudzenia jeszcze większej ilości informacji.
Wyjątkowo perfidny jest phishing na portalach społecznościowych – np. Twitterze czy Facebooku. Oszuści przejmują konta i piszą do znajomych tych osób z prośbą o pożyczkę lub informacją o ciekawym zdjęciu czy pożytecznym programie. Stąd już prosta droga do utraty pieniędzy, podania danych niewłaściwym osobom czy zainstalowania na komputerze szkodliwego oprogramowania.
Oszuści polują także na osoby szukające pracy, rozsyłając fałszywe oferty przez wiadomości e-mail lub portale społecznościowe. Warto zatem weryfikować potencjalnego pracodawcę, zanim zdecydujemy się na udostępnienie mu jakichkolwiek danych.
Równie popularne wśród phisherów są fałszywe faktury. Są wysyłane rzekomo przez operatora telefonicznego lub usługodawcę. W rzeczywistości na dokumencie sfałszowany jest numer konta, a wpłacane pieniądze trafiają do przestępców. Często też fałszywe faktury to zainfekowane załączniki służące do instalacji na komputerze ofiary różnego rodzaju złośliwego oprogramowania.

Groźni nie tylko cyberprzestępcy

Wyłudzanie informacji i kradzież pieniędzy to przestępstwa dużo starsze od Internetu. Nadal jednak działają osoby, które do tego procederu nie wykorzystują wcale nowoczesnych technologii. Jak zatem działają?
Powszechnie znana metoda na wnuczka to sposób wyłudzania pieniędzy głównie od starszych ludzi. Przestępca dzwoni, podając się za członka rodziny będącego w nagłej potrzebie – wypadek, choroba czy nagły wydatek. Ponieważ metoda na wnuczka stała się zbyt popularna, przestępcy zaczęli podawać się za pracowników banku czy policjantów. W pierwszym przypadku chodzi o rzekome uaktualnienie danych, skorygowanie niepoprawnie wykonanego przelewu lub wykupienie dodatkowych usług. Do tego typu oszustw przestępcy wykorzystują telefon, spryt oraz nieuwagę swoich ofiar.

Jak nie dać się oszukać?

Aby nie dać się oszukać zarówno cyberprzestępcom, jak i tym zwykłym oszustom, warto stosować się do kilku zasad:

  • Uważnie zapoznawać się z bankowymi stronami logowania i szczególnie podejrzliwie traktować wszelkiego rodzaju zmiany w wyglądzie. Koniecznie należy zwrócić uwagę, czy adres strony logowania zaczyna się od https:// i występuje symbol kłódki. Jest to informacja o ważnym certyfikacie SSL, który musi posiadać każda prawdziwa strona logowania.
  • Czytać przesyłane za pomocą wiadomości SMS potwierdzenia transakcji i inne informacje. Muszą się one zgadzać z czynnością, którą rzeczywiście zamierzamy wykonać w serwisie transakcyjnym banku.
  • Uważać na wszelkiego rodzaju podejrzane maile, załączniki, linki w wiadomościach.
  • Nie wchodzić na stronę banku przez link dostarczony w wiadomości e-mail.
  • Nie korzystać z bankowości elektronicznej przy pomocy obcych urządzeń oraz unikać publicznych sieci wi-fi.
  • Na urządzeniu warto posiadać aktualny system i dobry program antywirusowy.
  • Sprawdzać, czy osobą dzwoniącą jest rzeczywiście konkretny członek rodziny lub pracownik banku. Pamiętajmy, że my również możemy zadzwonić na infolinię i sprawdzić informacje, które przekazała nam dzwoniąca osoba. Pamiętajmy, by nie przekazywać swoich danych i pieniędzy osobom, do których nie mamy całkowitego zaufania. Miejmy też pewność, że nikt się za nie nie podaje.

O wszystkich tych zasadach pamiętajmy szczególnie przed świętami, gdy łatwo o chwilę nieuwagi lub nieostrożność, którą z pewnością zechcą wykorzystać przestępcy.